Friday, April 13, 2007

Oo.. kursus PJJ rupanya..

Rasanya sudah masuk dua bulan kerap sekali berulang alik ke tempat hubby. Almaklum, pabila sudah terikat kepada kursus PJJ- perkahwinan jarah jauh, mesti ada salah satu pihak perlu berkorban wang dan masa untuk memastikan ada masa yang dihabiskan bersama-sama dengan pasangannya.

Tidak dinafikan, malah rasanya amat maklum, keadaan yang dialami ini bukan sahaja segelintir individu yang merasa, tetapi rasa-rasanya (tanpa ada sebarang statistik daripada Jabatan Perangkaan untuk menyokong pernyataan berikut) kebanyakan pasangan mengalami keadaan ini. Bukan hanya bagi mereka yang baru sahaja mendirikan rumah dan tangga, tetapi turut melanda mereka yang telah lama melayari bahtera kekeluargaan.

Setelah memasuki alam pekerjaan, barulah tersedar bahawa perkara ini memang perkara lumrah dialami kebanyakan orang. Tertawa sendirian, ketidaktahuan mengenai isu ini kerana sudah terang lagi bersuluh, bunda memang surirumah sepenuh masa! Sudah tentunya kepekaan mengenai perkara ini amatlah rendah. Tak apa lah.. pujuk bunda. Sudah adat orang bekerja. Baru kahwin duduk jauh-jauh nak buat bagaimana. Ada rezeki nanti, dapat lah duduk satu rumah. Bila keluhan mengenai kesusahan hendak menyimpan wang sampai di telinganya, bunda memberi kata-kata: dah nak buat macam mana, ada dua periuk.

Ooo.. macam ini ke kehidupan orang PJJ? Sakit badan jadinya kalau nanti kena naik bas duduk di atas enjin!! (tiket tinggal seat paling belakang)

0 Comments: